Kompetenceudvikling

Fælles Praksis bygger på en vision om at skabe en stærkere model for kompetenceudvikling på det specialiserede socialområde, både fagligt og økonomisk. 

Vores speciale er indsatser med traumebevidst fokus både på børn- og ungeområdet og på voksenområdet. Det handler ikke om at vi breder os, men om at svære udviklingstraumer oftest er skabt i et menneskes barn- og ungdom, men udfordrer livet igennem og at mere viden om udviklingspsykologi og udviklingstraumer skaber stærkere indsatser, også til voksne.

Vores egen ledelseserfaring er at individuel kompetenceudvikling ofte er svær at overføre til en fælles praksis, hvilket gør at sociale tilbud risikerer at bruge mange ressourcer på at sende medarbejdere på uddannelser og kurser uden at opnå den ønskede effekt for organisationen. Det ønsker vi at lave om på.

Vi tror på at et stærkt fælles fagligt udgangspunkt for praksis er løsningen på flere af de udfordringer vi ser på området i disse år, herunder rekruttering, arbejdsmiljø og risikoen for forråelse, når afmagten får fat. En stærk fælles faglighed forudsætter at personalegruppen modtager undervisning samlet og tæt sparring i implementeringen. 

Vi har udviklet en model for kompetenceudvikling, der tager afsæt i jeres aktuelle ståsted og inddrager jeres organisation i processen, således at den samlede medarbejdergruppe oplever ejerskab for den nye viden.

Tag kontakt til os, så vi kan uddybe hvordan et forløb kunne se ud i jeres organisation.

Faglig ledelsesudvikling

Faglig ledelse er afgørende for vellykket implementering af et kompetenceudviklingsforløb. Som ledergruppe kan I have brug for at føle jer et skridt foran, så I hele tiden kan guide og vejlede personalet.

Parallelt med kompetenceudviklingsforløb til den samlede organisation, tilbyder Fælles Praksis særskilt forløb til ledergruppen med fokus på faglig ledelse og sammenhæng mellem kompetenceudviklingen og ledelsen af den enkelte medarbejder. Derved sikres den røde tråd gennem organisationen og I får et fælles afsæt som ledergruppe til at understøtte den fortsatte udvikling af jeres praksis. 

Supervision

En del af kompetenceudviklingen

En væsentlig del af Fælles Praksis´ strategi for succesfuld kompetenceudvikling er at sikre at den nye viden og de tiltag organisationen ønsker at implementere, findes i så mange faglige rum som muligt. Det sikrer mange gentagelser, oversættelse til konkrete faglige kontekster og over tid skaber det fælles sprog, når der er sammenhæng i ord og tilgange på både borgergennemgange, i analyser, på behandlingskonferencer, overlap og selvsagt også i supervisionsrummene, hvor fagpersonale og ledelse henter ny inspiration til udfordringer i praksis og steder i deres egen praksis, hvor de føler sig afmægtige.

Supervisionsrum skal være trygt. Når det er det, skaber det sammenhæng til den grundlæggende tryghed vi stræber efter i kompetenceudviklingsforløb. Derfor vil vi gerne være med til at rådgive om tilrettelæggelse af supervision under kompetenceudviklingsforløbet, ligesom vi kan tilbyde at forestå supervisionen.

Fælles Praksis løser supervisionsopgaver for børn, unge- og voksenområdets medarbejdere og ledergrupper efter aftale om ramme, form og indhold og altid med fokus på praksis og dem det handler om.

Kurser

Fælles Praksis tilbyder halve eller hele dages undervisning hos jer. Undervisningen tilrettelægges i samarbejde med jer, således at der tages afsæt i jeres målgruppe og praksis.  

 

Eksempler på afholdt undervisning: 

•   ”Hvad betyder pædagogens tilknytningserfaring for det pædagogiske omsorgsarbejde?”

•  ”Traumebehandling i anbringelse”

•   ”Tilrettelæggelse af pædagogisk indsats med afsæt i tilknytningsanalyse og analyse af forsvarsmekanismer”

•   ”Mentalisering og affektregulering i pædagogisk arbejde”

•   ”Psykiatrisk behandlingsansvar på det specialiserede socialområde” (med Pernille Skaarup)